Tunteiden hallinnan huipputaidot
Harjoite: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Epäonnistumisiin ja vastoinkäymisiin suhtautumisen harjoitusprosessi jatkuu tämän harjoitteen avulla.
- Harjoite auttaa urheilijaa tunnistamaan ja käsittelemään tunnetta, jonka epäonnistuminen tai muutoin hankala tilanne on hänessä herättänyt ja tyypillisesti herättää.
- Urheilija saa harjoitteen avulla myös mahdollisuuden uudelleen arvioida epäonnistumiseen sisältyvien ajatusten järkiperäisyyttä, todennäköisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta ajatellen omaa suorituskykyä ja kehittymistä urheilijana.
- Urheilija pohtii myös sitä, miten hän toimisi, jos jokin mahdollinen, ikävämpi asia todella tapahtuisi. Tämä usein helpottaa pelkoja ja paineita koskien kyseistä epätodennäköistä tapahtumaa.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitteeseen kuluu aikaa 15-45 minuuttia.
- Harjoite tehdään yhden kerran/urheilija. Jos harjoitus tuntuu aluksi vaikealta, suosittelemme sen tekemistä pienissä osissa, jolloin joka harjoituskerralla se tulee tuntumaan urheilijoista hieman helpommalta ja tutummalta. Harjoite on erittäin tehokas järjestelmällisesti suoritettuna.
- Harjoitteen voi toistaa myöhemmin sopivan ajan kuluttua, jos urheilija haluaa uudelleen arvioida sen hetkisten epäonnistumisen tai muiden vastoinkäymisten herättämiä tunteita.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite kannattaa suorittaa rauhallisessa tilassa ja tilanteessa.
- Harjoituslomake ja kynä.
SUORITUSOHJEET
- Tutustukaa harjoitteeseen huolella yhdessä urheilijoiden kanssa käymällä harjoituslomakkeen harjoitteet ja esimerkit läpi yksityiskohtaisesti.
- Suosittelemme, että urheilijat saavat tarvittaessa kysyä apua valmentajalta, jos heidän on vaikea määritellä tilanteita tai tunteita, joita he haluavat oppia käsittelemään. Valmentaja tai jokin muu henkilö, joka tuntee urheilijan hyvin, voi kertoa omista havainnoistaan koskien urheilijan harjoitus- ja kilpailukäyttäytymistä. Näin voidaan päästä kiinni tilanteisiin ja tunteisiin, jotka vaativat erityistä harjoittelua.
- Yhtä lailla on tärkeää, että urheilijat tarkistelevat uudelleen määriteltyjä tulkintoja harjoituskaverien, valmentajien tai muiden heidät tuntevien ihmisten kanssa. Näin voidaan varmistaa, että uudelleen määritellyt tulkinnat ja vastoinkäymisiin varatut suunnitelmat ovat tehokkaasti urheilijan toimintaa tukevia.
- Kun harjoite on tehty valmiiksi, säilyttäkää paperit kansiossa helposti saatavilla.
- Suosittelemme, että urheilijat palaavat tarkastelemaan uudelleen määrittelyjä niin kauan, kunnes he huomaavat vastoinkäymisiin suhtautumisensa ja tunteidensa olevan helpompia tai ainakin selkeämpiä käsitellä. Tavoitteena on, että urheilija kokee omaavansa vastoinkäymisten edessä keinoja työskennellä tunteiden ja olotilojen helpottamiseksi.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: