Tunteiden hallinnan huipputaidot
Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Alla on esitetty viisi tietoiskua liittyen tunteiden hallinnan harjoittelun huipputaitoihin urheilusuorituksissa.
Nämä viisi asiaa on olennaista tietää, jotta tunteiden hallinnan harjoittelun huipputaitojen harjoitukset onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
TIETOISKU 1
Urheilijat ja myös valmentajat, kuten kaikki ihmiset, omaavat erilaisia perusolettamuksia ja uskomuksia itsestään ja ympäröivistä ihmisistä sekä maailmasta. Nämä uskomukset ovat usein osittain tai lähes kokonaan tiedostamattomia.
TIETOISKU 2
Urheilijoiden tiedostamattomat ja tietoisetkin uskomukset itsestä tai ympäristöstä saattavat sisältää negatiivisia ajatusmalleja tai ajatuskulkuja, jolloin ne voivat ylläpitää joitain urheilijan ongelmia. Esimerkki tästä voisi olla urheilijan perususkomus, jonka mukaan hän ”ei ole riittävän lahjakas, jotta voisi saavuttaa korkeita tavoitteita.” Siksi hän saattaa suoriutua alle oman tasonsa kilpailuissa.
TIETOISKU 3
Urheilijan tunnistaessa tarkoin oman itsepuheensa laadun, kykenee hän erottelemaan hankalassa tilanteessa vaikuttavat tunteet ja asiat toisistaan erilleen. Tällöin hän oppii hyväksymään tilanteessa vaikuttavan tunteen, jolloin suorituskyky ei häiriinny tunteen myötä. Näin urheilija pääsee rauhassa muokkaamaan ja pystyy muuttamaan mahdollista negatiivista ajatusmalliaan tarkoituksenmukaiseksi.
TIETOISKU 4
Taito epäonnistua ja sallia virheet on eräs merkittävimmistä huippu-urheilijan psyykkisistä taidoista. Taito sallia itselleen mahdollisuus virheisiin ja epäonnistumisiin pohjautuu urheilijan itsetunnon kokemukseen, jonka myötä urheiluun kuuluvat epäonnistumiset ja vastoinkäymiset eivät uhkaa urheilijan kokemusta itsestään arvokkaana ihmisenä tuloksista ja suorituksista riippumatta.
TIETOISKU 5
Urheilija, joka suhtautuu virheisiin ja epäonnistumisiin tarkoituksenmukaisesti, palautuu pettymyksestä nopeasti suuntautuen tarkastelemaan, mitä kokemus tai virhe hänelle opetti. Epäonnistumisesta palautumista edistää myös se, että välittömästi paneudutaan siihen, miten harjoittelussa toimitaan, jotta vastaavan virheen todennäköisyys saadaan pienentymään.