Tunteiden hallinnan perustaidot
Harjoite: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite aloittaa prosessin, jonka tavoitteena on urheilijan kyky virittäytyä harjoituksiin ja myös kilpailuihin sellaiseen tunne- ja olotilaan, jossa suoriutuminen on tiedetysti mahdollisimman laadukasta.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite toteutetaan lajiharjoituksen yhteydessä. Harjoitteen suunnitteluun menee aikaa harjoituksen alussa noin 15 minuuttia.
- Harjoite tulee toistaa kymmeniä kertoja, kunnes urheilija tuntee olevansa taitava saavuttamaan ja ylläpitämään harjoitellun ja halutun tunnetilan. Tämän jälkeen urheilija voi aloittaa harjoittelun jonkin toisen tunnetilan osalta samalla tavoin.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite suoritetaan lajiharjoitustilassa.
- Ainakin muutamalla ensimmäisellä kerralla on hyvä, jos avuksi voidaan käyttää jonkinlaista taulua tai paperia, johon voidaan kirjoittaa tavoiteltavana oleva tunnetila muistiin koko harjoituksen ajaksi.
- Harjoittelun suunnitteluun voi käyttää avuksi harjoituslomaketta.
SUORITUSOHJEET
- Tutustukaa harjoitteeseen harjoituslomakkeen avulla.
- Tavoitteena on, että urheilija valitsee harjoiteltavakseen jonkin tunteen, jonka tietää olevan yhteydessä hyvään harjoitteluun. Aluksi on hyvä, jos valmentajan kanssa voidaan yhdessä suunnitella myös harjoituksen sisältöä sellaiseksi, mikä auttaa urheilijaa pääsemään ja pysymään valitsemassaan tunteessa. Esimerkiksi, jos urheilija on valinnut tunteen ”mukavaa”, voidaan harjoituksessa aluksi panostaa siihen, että ilmapiiri on erityisen hyvä niillä kerroilla. Kun urheilija edistyy, vähennetään toimenpiteiden määrää. Lopullisena tavoitteena on, että urheilija pystyy itsenäisesti oman ajattelun ja tunteiden säätelyn avulla huolehtimaan harjoituksen laadusta.
- Kun urheilija on taitava säätelemään tiettyä tunnetilaa, voi hän siirtyä harjoittamaan seuraavaa. Myöhemmin samaa menetelmää voi käyttää kilpailumielialan saavuttamiseen ja ylläpitämiseen.
- Olennaista tässä harjoitteessa on se, että urheilija itse oppii löytämään oikeat tunnetilat ja sen jälkeen keinot päästä niihin. Tämä onnistuu harjoittelemalla kärsivällisesti.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: