Tunteiden hallinnan ryhmäversio
Harjoite: Stressin tunnistaminen
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Stressin tunnistaminen
Tavoitteet
- Harjoitella kiinnittämään ajoissa huomiota mahdollisen negatiivisen stressin kertymiseen ja ennaltaehkäistä siten vakavampia palautumisen ongelmia.
Suoritusohjeet
Harjoite A: Stressin ja sen poissaolon tunnistaminen
- Aloittakaa keskustelemalla yhdessä erilaisista stressin muodoista ja stressioireiden tunnistamisen ja poissaolemisen merkityksestä esimerkiksi seuraavasti:
- ”Mitä ajattelette, että stressi tarkoittaa? Stressi syntyy yleensä siitä, että tilanteen vaatimukset jollain tavalla ylittävät sen, että uskoisimme selviytyvämme niistä.
- On olemassa sekä hyvää että huonoa stressiä. Mitä ajattelette, että näiden ero voisi olla?
- Hyvä stressi auttaa hetkellisesti saavuttamaan ja jaksamaan paljon. Huono stressi taas pitkittyy ja alkaa ylikuormittamaan sekä elimistöä että mieltä. Tällöin suorituskyky ja kaikenlainen hyvinvointi alkavat vähitellen heikentyä. Jotta näin ei pääse käymään, on tärkeää tunnistaa omat hyvinvointiin jastressiin liittyvät ajatukset ja tunteet, jos on kokenut tai kokee sitä tällä hetkellä.”
- Käykää harjoituslomake läpi, jonka jälkeen urheilijat täyttävät lomakkeet rauhassa asioita pohdiskellen.
- Kun urheilijat ovat valmiita, ja jos heille sopii, on valmentajan hyvä tutustua urheilijoiden ajatuksiin.
- Jos jonkun urheilijan tilanne huolestuttaa, kannattaa hänen kanssaan keskustella ja paneutua erityisesti siihen, minkä toimenpiteiden avulla urheilijan stressitaso saadaan mahdollisimman nopeasti laskuun.
Harjoite B: Huolien listaus vaikutusmahdollisuuksien mukaan
- Jaa urheilijoille harjoituslomakkeet, ja käykää harjoite läpi niin, että jokainen urheilija ymmärtää harjoitteen kulun.
- Harjoitteen tavoitteena on lisätä elämänhallinnan tunnetta ja vähentää sitä kautta stressiä listaamalla huolia sen mukaan, kuinka paljon niihin voi vaikuttaa. Tavoitteena on myös laatia toimintasuunnitelmat niiden huolien vähentämiseksi, joihin itse voi toiminnallaan vaikuttaa.
- Lisäksi harjoite tarjoaa valmentajalle mahdollisuuden auttaa urheilijaa stressin hallinnassa siten, että urheilijan huolien vähentäminen otetaan harjoittelun yhdeksi tavoitteeksi yksi huoli kerrallaan. Tämän toteuttamiseksi valmentaja ja urheilija valitsevat yhden vaikutusmahdollisuuksien piirissä olevan huolen kerrallaan asiaksi, johon palataan lajiharjoitusten aluksi. Huolen vähentämiseksi tai poistamiseksi tehdään suunnitelma, johon sisällytetään käytännössä, mahdollisesti valmentajan avustuksella, toteuttavia asioita.
- Jos kyseessä on esimerkiksi tekemättömät koulutyöt, voi urheilijalle antaa harjoituksen alusta aikaa 30 minuuttia tehdä työtä, kunnes se on valmis. Tai harjoituksen aluksi voidaan sovitusti keskustella viisi minuuttia tilanteesta ja seurata sen hellittämistä vaikkapa asteikolla yhdestä kymmeneen.
- Tällä tavoin valmentaja toteuttaa hyvää psyykkistä valmennusta, koska jos urheilijan suorituskyky on vaarassa häiriintyä stressin seurauksena, on tarkoituksenmukaista ratkaista asia tehokkaasti ennen kuin se johtaa pitkäaikaisiin seurauksiin.