Tunteiden hallinnan ryhmäversio
Harjoite: Epäonnistumisen käsittely
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Epäonnistumisen käsittely
Tavoitteet
- Harjoitella taitoja vaihtaa näkökulmaa koskien epäonnistumisen ja virheen merkitystä.
- Oppia vähitellen yhä nopeammin suhtautumaan virheeseen ja epäonnistumiseen kokemuksena, joka opettaa ja auttaa eteenpäin.
- Oppia menetelmä, jonka voi toistaa aina halutessaan varmistaakseen, että jokin mieltä askarruttava tapahtuma ei jää häiritsemään tulevaa harjoittelua tai kilpailemista.
Suoritusohjeet
- Harjoitteessa A urheilija harjoittelee käsittelemään kauan sitten sattunutta vastoinkäymistä ja harjoitteessa B tuoreempaa epäonnistumista.
- Tutustukaa harjoitteeseen huolella.
- Aloittakaa harjoitteesta A. Sen voi myös antaa urheilijoille kotitehtäväksi. On tärkeää jälkikäteen palata asiaan ja käydä urheilijoiden kirjaamat asiat yhdessä läpi.
- Harjoitteen A tehoa voidaan lisätä siten, että joukkueen urheilijat kertovat toisilleen taannoisesta epäonnistumisesta selviämisen kokemuksestaan harjoituslomakkeen avulla.
- Jos urheilijalla on vieläkin vaikeuksia käsitellä jotain taannoista vastoinkäymistä, on tärkeää, että hän jatkaa harjoittelua käsittelemällä muita kauan sitten tapahtuneita tilanteita, kunnes hän oppii menetelmän hyvin ja alkaa huomata, että kuormittavat tunnetilat alkavat laantua.
- Harjoitteeseen B voidaan edetä, kun harjoite A on suoritettu. Jatkakaa harjoitteen tekoa niin kauan, että urheilija osaa sen ja voi päättää, olisiko hänelle hyötyä jatkaa harjoitteen käyttöä aina kun tuntuu siltä että jokin tilanne vaatii lisäkäsittelyä.