Tunteiden hallinnan valmiudet
Harjoite: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Kysymykset ohjaavat urheilijaa pohtimaan tunne-käsitteen merkitystä, minkä avulla aloitetaan valmiuksien luominen myöhempää tunnetaitojen harjoittelua varten.
- Urheilija pohtii myös, minkälainen hän itse kokee olevansa tunteiden tuntijana ja niiden säätelijänä. Tämä on tärkeää, jotta tunteiden merkitys ymmärretään ja niiden säätelyn harjoitteluun motivoidutaan paitsi urheilusuorituksissa myös muussa elämässä.
- Kysymykset ovat valmentajalle hyvä tapa tutustua paremmin urheilijan ajatuksiin tunteistaan, niiden säätelystä ja koko tunnemaailmastaan.
- Kysymyksien herättämistä ajatuksista keskustellen valmentaja voi myös auttaa urheilijaa hyvään alkuun tunnemaailmansa kartoittamisessa ja hyväksymisessä, etenkin jos sen katsotaan olevan erityisen merkityksellistä urheilijan suorituskyvyn hallinnalle.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Kysymyksiin vastaaminen kestää noin 30-60 minuuttia valmennettavien urheilijoiden määrän sekä vastaamistavan mukaan.
- Paras tapa esittää kysymykset on esittää ne henkilökohtaisesti urheilijan kanssa keskustellen. Etenkin nuorten urheilijoiden kanssa päästään tällöin usein heti kiinni hyvään työskentelyyn suorituksiin liittyvien tunteiden tunnistamiseksi ja hyväksymiseksi sekä niiden myöhempää harjoittamista varten. Tällöin vastauksia ei välttämättä tarvitse kirjata ylös.
- Jos henkilökohtainen keskustelu ei ole mahdollista, voidaan kysymykset antaa urheilijoille kotona pohdittaviksi, minkä jälkeen niistä on tärkeää keskustella pienryhmissä tai henkilökohtaisesti.
- Kysymykset esitetään yhden kerran urheilijaa kohden, ja ne voidaan haluttaessa toistaa esimerkiksi vuoden kuluttua ajattelun muutosten ja tunnetaidoissa edistymisen mittaamiseksi.
TILA JA VÄLINEET
- Rauhallinen tila keskusteluun
- Harjoituslomake ja kynä
SUORITUSOHJEET
- Aloita valmentajana tutustumalla harjoituslomakkeessa oleviin kysymyksiin, jotka koskevat urheilijan tunteita ja niiden käsittelyä.
- Päätä, keskusteletko tunteisiin ja niiden kokemiseen liittyvistä asioista jokaisen urheilijan kanssa henkilökohtaisesti vai annatko kysymykset urheilijoille kotiin pohdittaviksi yhteisen tai henkilökohtaisen keskustelun alustukseksi.
- Keskustellessanne kysymysten herättämistä ajatuksista ja vastauksista, on tärkeää korostaa urheilijoille seuraavia asioita esimerkiksi näin: ”Jokaisen ihmisen tunnemaailma on yksilöllinen, eikä ole esimerkiksi väärin kokea voimakkaita tai laimeita tunteita. Toisaalta, jos jokin tunteisiin liittyvä asia häiritsee urheilijaa, on tärkeää tietää, että tunnetaitoja voi harjoitella, ja siihen juuri liittyvät myös harjoitteen kysymykset. Ensin on tärkeää tunnistaa omia tunteita sekä hyväksyä ne. Sen jälkeen on mahdollista harjoitella erilaisia tunteita ja käsittelytapoja, jotka auttavat hyviin urheilusuorituksiin.”
- Käsitelkää urheilijoiden pohdintoja ja tutustukaa mielenkiinnolla urheilijan tunnemaailmaan. Säilyttäkää lomake, jotta siihen voidaan palata perustaitojen harjoitteissa.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: