Tunteiden hallinnan valmiudet
Harjoite: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Itsepuheen tarkkailutehtäviä
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Urheilijoilla on hyvin yksilöllisiä tapoja ohjata ajatteluaan ja toimintaansa. Tämä niin kutsuttu itsepuhe voi välillä muotoutua urheilijalla sellaiseksi, että se ei tue suorituskykyä.
- Harjoitteiden avulla urheilija tulee tietoiseksi itsepuheensa laadusta ja tavoistaan ohjata harjoitteluaan ja kilpailusuoritustaan.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Tehtävät suoritetaan lajiharjoitusten ja kilpailujen yhteydessä.
- Tehtäviä tulee suorittaa useita kertoja niin kauan, kunnes urheilija ja myös valmentaja tuntevat olevansa hyvin selvillä urheilijan itsepuheen laadusta ja tavoista.
- Tehtäviä voidaan toistaa myös myöhemmin etenkin sellaisina aikoina, kun urheilija kohtaa erityisiä haasteita, joiden seurauksena suorituskyky ailahtelee tai laskee.
TILA JA VÄLINEET
- Itsepuheen tarkkailutehtävät suoritetaan lajiharjoitusten yhteydessä lajiharjoitustiloissa.
- Tehtävissä 2 ja 3 urheilijat tarvitsevat harjoituslomakkeet ja kynät.
SUORITUSOHJEET
- Kerro urheilijoille itsepuheen laadun ja tunnistamisen merkityksestä esimerkiksi seuraavasti: ”On tärkeää olla tietoinen siitä, miten kannustaa itse itseään, jotta harjoituksesta tai kilpailusta tulisi mahdollisimman hyvä. Jos osaa kannustaa itseään itselleen oikeilla tavoilla, voi parantaa suoritusvarmuuttaan huomattavasti. Aloitetaan harjoittelu itsepuheen tarkkailutehtävien avulla.”
- Tutustu itsepuheen tarkkailutehtäviin. Suunnittele, milloin teille parhaiten sopii harjoitella kutakin tehtävää. Suosittelemme niiden toteuttamista järjestyksessä niin, että jokaista on aina kokeiltu muutama kerta ennen siirtymistä seuraavaan.
Itsepuheen tarkkailutehtävä 1
Urheilijoille kerrotaan harjoitteen kulku. Alkavan lajiharjoituksen aikana on tarkoitus tarkkailla tavallista huolellisemmin, miten kukin ”juttelee itselleen” harjoituksen aikana. Aloitetaan keskustelemalla hetki siitä, minkälaista juttelua kukin on itsensä kanssa tänään jo käynyt, kun valmistautui tulemaan harjoitukseen. Sovitaan sitten, että kukin tarkkailee itseään ja sisäistä puhettaan ja että aina kun valmentaja antaa merkin, kokoonnutaan hetkeksi kertomaan omista huomioista muille.
Valmentaja keskeyttää harjoittelun sopivina hetkinä, jolloin keräännytään hetkeksi keskustelemaan, minkälaisia huomioita urheilijat ovat itsepuheestaan tehneet. Tässä vaiheessa ei vielä ole oleellista keskustella siitä, onko mikäkin itsepuheen tapa hyvä vai huono, vaan tavoitteena on vain oppia mahdollisimman tarkasti huomioimaan omia itsepuheen tapoja.
Itsepuheen tarkkailutehtävä 2
Jaa urheilijoille lomakkeet ja käykää lomakkeen avulla tehtävänanto läpi: (harjoituslomakkeen keskimmäinen sivu)
Tämän tehtävän tarkoituksena on syventää kykyä kiinnittää huomiota oman sisäisen puheen laatuun ja tapoihin. Harjoitus on samantapainen kuin edellinen, mutta urheilijat kirjaavat huomioitaan, jolloin sisäisen puheen tavat käyvät heille yhä ilmeisemmiksi. Tehtävä tulee suorittaa useita kertoja kaikenlaisissa harjoituksissa.
Itsepuheen tarkkailutehtävä 3
Jaa urheilijoille lomakkeet ja käykää lomakkeen avulla tehtävänanto läpi: (harjoituslomakkeen viimeinen sivu)
Tämän tehtävän tarkoituksena on tarkkailla oman sisäisen puheen laatua ja sisältöä kilpailutilanteissa. Huomiot voidaan kirjata kilpailun aikana tai heti kilpailun jälkeen. Kilpailu kannattaa jakaa lajin kannalta sopiviin vaiheisiin, joita analysoidaan erikseen. Tehtävä tulee suorittaa useissa kilpailuissa, jotta urheilija ja valmentaja pääsevät selville urheilijalle tyypillisistä itsepuheen tavoista.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: