Tunteiden hallinnan valmiudet
Harjoite: Myönteisen kielen harjoittelu
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Myönteisen kielen harjoittelu
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitteet auttavat urheilijaa kiinnittämään yhä enemmän huomiota omaan sisäiseen puheeseensa.
- Harjoitteet auttavat urheilijaa oivaltamaan, miten eri sanoilla ja myönteisellä kielellä on merkitystä sen suhteen, minkälainen fiilis itselle tulee.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitteiden kesto 15-30 minuuttia.
- Harjoitteet tehdään ensin yhden kerran. Sen jälkeen toistoja voidaan tehdä yhä uudelleen sopivin välein, esimerkiksi kahden viikon-kuukauden välein.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitteet voi suorittaa lajiharjoittelun tiloissa.
- Harjoituksessa B on harjoituslomake (lomakkeen viimeinen sivu)
SUORITUSOHJEET
Harjoitus A
- Sopikaa koko harjoitusryhmän, niin urheilijoiden kuin valmentajien kesken, että kohta alkavassa harjoituksessa käytetään ensimmäisen 15 minuutin tai puolen tunnin ajan vain myönteistä ja kannustavaa kieltä.
- Keskustelkaa myös siitä, minkälainen kieli on myönteistä ja miten voidaan toimia, jotta kieli on mahdollista pitää myönteisenä. Tämä on tärkeää, jotta teillä on yhteiset sopimukset ja rajat sille, miten toimitaan ja mikä on tai ei ole myönteistä kieltä.
- Sopikaa, mitä tapahtuu, jos joku kuitenkin käyttää kielteistä kieltä, eli esimerkiksi sättii itseään tai muita virheistä tms. Seuraako siitä jokin merkintä vai vain huomautus? Seurauksen tulee olla huumorilla ja hauskuudella maustettu!
- Harjoitelkaa sitten sovitun ajan verran niin, että kaikki, mitä sanotaan itselle ja muille, on myönteistä, kannustavaa ja vahvuuksia korostavaa.
- Kun aika päättyy, keskustelkaa hetki siitä, miltä harjoitus tuntui, oliko se vaikea vai helppo ja miten se vaikutti kuhunkin urheilijaan.
- Jatkakaa sitten harjoittelua normaalisti.
Harjoitus B
- Jaa urheilijoille harjoituslomakkeet.
- Harjoitteen tavoitteena on harjoitella tunteiden säätelyn valmiuksia eläytymällä ensin johonkin harmittavaan tai rasittavaan ajatukseen ja sen herättämään tunteeseen, ja sen jälkeen eläytymällä samaan asiaan myönteisemmin ilmaistuna.
- Pyydä urheilijoita eläytymään harjoituslomakkeessa ensimmäisenä ilmaistuun lauseeseen ja sen herättämään tunteeseen.
- Kun tunne on oikein voimakas, pyydä urheilijoita lukemaan myönteinen versio ja eläytymään siihen mahdollisimman voimakkaasti.
- Keskustelkaa sitten, onnistuiko tunteiden kokeminen, ja millä tavoin asian ilmaiseminen myönteisemmin vaikutti tunnekokemukseen.
- Jatkakaa samalla tavoin muut esimerkkilauseet.
- Jos jollain urheilijalla on vaikeuksia kokea asioita myönteisemmin, voi häntä kannustaa keksimään asiaan jonkin itselle sopivamman myönteisen version, joka auttaa häntä paremmin vaihtamaan tulkintaa ja tunnetilaa.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN:
Valmiudet_5_Myönteisen-kielen-harjoittelu
1 file(s) 325.41 KB