Tunteiden hallinnan valmiudet
Harjoite: Ulkopuoliset odotukset
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Ulkopuoliset odotukset
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite on stressin ja paineiden hallinnan valmiuksia kehittävä harjoitus, jonka avulla urheilija pääsee pohtimaan tarkasti, kokeeko hän ulkopuolelta tulevia paineita.
- Jos urheilija kokee turhia ulkopuolisia paineita, voi niiden tiedostaminen auttaa selvittämään asioita. Tällöin harjoittelu ja kilpaileminen saattavat helpottua voimakkaastikin.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite vie aikaa 20-30 minuuttia.
- Harjoitteen voi antaa myös urheilijalle kotitehtäväksi, jolloin on tärkeää, että siitä keskustellaan jälkeenpäin.
- Harjoite tehdään yhden kerran urheilijaa kohden. Tämän jälkeen harjoitteen voi toistaa, jos urheilijan tilanne on jollain tavoin selvästi muuttunut, esimerkiksi jos harjoittelun ja kilpailemisen taso on noussut tai urheilijan elämäntilanteessa on tapahtunut selviä muutoksia.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitusta varten kannattaa valita rauhallinen hetki ja tila.
- Harjoituslomake ja kynä.
SUORITUSOHJEET
- Urheilijat tutustuvat harjoituslomakkeen kysymyksiin ja vastaavat niihin asioita tarkasti pohdiskellen.
- Kun urheilijat ovat valmiita, keskustelkaa rauhallisesti heidän ajatuksistaan ja pohdinnoistaan.
- Paras tilanne on, jos valmentaja voi keskustella asiasta jokaisen urheilijan kanssa henkilökohtaisesti.
- Jos urheilija kokee jostain ulkopuolelta voimakkaita, liiallista painetta herättäviä odotuksia, on niistä hyvä keskustella tarkasti. Samalla tulee pohtia, voisiko kyseisen tahon kanssa keskustella ja mahdollisesti siten tai jollain muulla tavalla muuttaa tilannetta paineiden hellittämiseksi.
- Urheilijan kanssa keskustelevan henkilön on tärkeää muistaa, että urheilijan mahdollinen kokemus kovista odotuksista ja paineista on totta, vaikka keskustelijan silmissä tilanne vaikuttaisi olevan toisin. On siis tärkeää kuunnella urheilijan huoli, ottaa se vakavasti ja pohtia yhdessä odotusten realistisuutta ja mahdollisuuksia paineiden helpottamiseksi.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: