Tunteiden hallinnan valmiudet
Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Alla on esitetty viisi tärkeää tietoiskua, jotka liittyvät tunteiden hallinnan valmiuksiin urheilusuorituksissa.
Nämä viisi asiaa on olennaista tietää, jotta tunteiden hallinnan valmiustason harjoitukset onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
TIETOISKU 1
Tunne on ihmisen itsessään, ajatuksissaan ja kehossaan kokema reaktio suhteessa omaan tilanteeseen, tulkintaan ja ympäristön tapahtumaan. Perustunteita, joita ihmiset kokevat ympäri maailmaa, ovat ilo, suru, pelko, viha, inho ja hämmästys.
TIETOISKU 2
Mielialojen ajatellaan olevan pidempikestoisia tunnetiloja, joilla ei ole samalla tavoin kohdetta tässä ja nyt kuin tunteilla. Lisäksi ihmiset omaavat erilaisia luonteenpiirteitä, joiden myötä he eroavat toisistaan esimerkiksi siinä, kuinka tunteenomaisesti he suhtautuvat tietynlaisiin asioihin.
TIETOISKU 3
Tunteiden kanssa työskenneltäessä on olennaista tietää, että tunne ei ole itse asia, vaan tunne herää urheilijalle jonkin hänen tilanteesta tekemänsä tulkinnan seurauksena. Esimerkiksi kilpailujännitystä tuntiessaan toinen urheilija tulkitsee saman tilanteen jännittäväksi, missä joku toinen urheilija ei koe jännitystä vaan jopa tylsistymistä. Ympäristön on tärkeää hyväksyä jokaisen yksilöllinen kokemus, joka ei esimerkiksi jännityksen suhteen ole sinänsä väärä tai oikea, vaan vain yksilöllinen tulkinta, josta lähdetään eteenpäin.
TIETOISKU 4
On myös tärkeää tietää, että mikään tunne ei sinänsä ole hyvä tai paha. Sen sijaan merkitystä on sillä, miten urheilija käsittelee tunnetta ja minkälaisiin tekoihin tunne johtaa. Esimerkiksi viha tai suru voivat olla merkittäviä tunteita, joiden avulla ihminen pääsee itsensä kehittämisen tielle. Mutta jos niihin jäädään jumiin, ne voivat aiheuttaa suurta kärsimystä itselle ja myös läheisille ihmisille.
TIETOISKU 5
Jotta urheilija oppii säätelemään tunteitaan suorituskykynsä ja hyvinvointinsa tukemiseksi, on hänen tärkeää oppia tunnistamaan tunteitaan sekä itsepuhettaan eli ajattelua, jonka avulla hän ohjaa itse itseään kaikenlaisissa tilanteissa.