Tunteiden hallinnan valmiudet
Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Lyhyet harjoitteiden kuvaukset
Tunteiden hallinnan valmiuksien tavoitteita:
- Huomion kiinnittäminen harjoituksissa ja kilpailuissa koettuihin tunteisiin sekä tunteiden tunnistaminen
- Itsepuheen eli itsensä ohjaamisen tavan tarkkailu
- Oivallus siitä, millä tavoin asioiden ilmaisemisen tapa, kuten kielteisyys tai myönteisyys, vaikuttaa tunteisiin ja fiiliksiin, joita asiat herättävät.
- Ulkopuolelta itseen kohdistuvien odotusten ja mahdollisten paineiden selvittäminen
Valmiuksien harjoitteet:
Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
Harjoitteen tavoitteena on, että urheilijat aloittavat tutustumisen omaan tunnemaailmaansa ja itseensä tunteiden käsittelijänä vastaamalla monipuolisiin kysymyksiin kirjallisesti tai keskustellen. Valmentaja saa halutessaan tärkeää tietoa urheilijasta liittyen hänen tunteisiinsa ja tunteiden kokemisen tapoihin.
Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
Tavoitteena on harjoittaa omien tunteiden tunnistamisen taitoa. Urheilijat tarkkailevat sovitun ajanjakson ajan urheiluun liittyvissä tilanteissa kokemiaan tunteita, ja kirjaavat niitä ylös harjoituspäiväkirjaan. Lopuksi keskustellaan harjoituksen herättämistä kokemuksista ja opeista.
Harjoite 3: Tunteiden bongaus
Tavoitteena on, että urheilijat kiinnittävät entistä enemmän ja motivoituneemmin huomiota erilaisiin harjoituksissa kokemiinsa tunteisiin. Tämä on tärkeää, jotta tunteiden käsittelyn valmiudet kehittyvät. Urheilijat bongaavat tunteita harjoituksen ajan käymällä merkitsemässä viivan tauluun aina, kun ovat selvästi huomanneet jonkin tunteen itsessään.
Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
Harjoitteen avulla urheilijat tulevat tietoisemmiksi tavoista, joilla he ohjaavat itseään harjoitusten ja kilpailujen yhteydessä. Urheilijat tarkkailevat oman sisäisen puheensa laatua ja tapoja harjoituksissa ja kilpailuissa kirjaten huomioitaan ylös.
Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
Harjoitteen tavoitteena on, että urheilijat oivaltavat myönteisen kielen merkityksen siihen, minkälainen tunne ja tunnelma asioista herää. Urheilijat harjoittelevat tietoisesti kannustavan ja myönteisen kielen ilmapiirissä, ja harjoittelevat muuttamaan kielteisiä ilmauksia myönteisiksi.
Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
Harjoite kehittää stressin ja paineiden hallinnan valmiuksia. Harjoitteessa urheilija pohtii, minkälaisia paineita hän mahdollisesti kokee erilaisten ulkopuolisten tahojen suunnalta, kuten vanhemmat, sponsorit, koulu jne. Tarvittaessa urheilija jatkaa pohtimaan, millä tavoin painetta joltain taholta voitaisiin helpottaa.