Teema 3: Tietoiskut
Materiaaliin sisältyvät harjoitteet ovat:
Teema 1: Työhyvinvointi valmentajan työssä
- Tietoiskut
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajan työhyvinvoinnista
- Harjoite 2: Hyvinvoinnin peruspilarit
- Harjoitesarja 3: Valmentajan motivaatio
- 3.1: Valmentajan motivaatioon liittyviä kysymyksiä
- 3.2: Valmentajan motivaation syventäminen
- Harjoitesarja 4: Valmentajan tavoitteenasettelu
- 4.1: Valmentajan tavoitteenasetteluun liittyvät ajatukset
- 4.2: Tavoitteen kirkastaminen
- 4.3: Tavoitteeseen sitoutuminen
- Tietoiskut
- Harjoite 1: Kysymyksiä työsuhdeosaamisesta
- Harjoite 2: Työn hahmottaminen
- Harjoite 3: Työaikakirjanpitotehtävä
- Harjoite 4: Työsopimuksen tarkasteleminen
Teema 3: Minä Oy Ab – Itsensä johtamisen taidot
- Tietoiskut
- Harjoite 1: Minkälainen on hyvä valmentaja
- Harjoite 2: Arvotyöskentely
- Harjoite 3: Valmentajan itseluottamus
- Harjoite 4: Valmentajan onnistumiset
- Harjoite 5: Kolme tärkeintä opettajaani
- Tietoiskut
- Harjoite1: Minun toimintaympäristöni
- Harjoitesarja 2: Vuorovaikutuksen ja palautteenannon tarkkailutehtävä
- 2.1 Kysymyksiä vuorovaikutuksestasi
- 2.2 Oman vuorovaikutuksen tarkkailu
- 2.3 Palautetta minun vuorovaikutuksesta
- 2.4 Vuorovaikutuksen loppupohdinta
- Harjoitesarja 3: Urheilijan itseluottamukseen ja motivaatioon vaikuttaminen
- 3.1: Urheilijan itseluottamukseen vaikuttaminen
- 3.2: Urheilijan motivaatioon vaikuttaminen
- Harjoitesarja 4: Vuorovaikutustaitojen hiominen
- 4.1: Kuunteleminen
- 4.2: Kiperät tilanteet
- 4.3: Omien oikeuksien muistaminen
- 4.4: Yhteenveto oman vuorovaikutuksen tarkkailusta
- Harjoitesarja 5: Valmentajan tunnetaidot
- 5.1: Omien tunteiden tunnistaminen
- 5.2: Tunteiden herääminen valmennustilanteissa
- 5.3: Oman toiminnan suunnittelu haastavissa tilanteissa
Teema 5: Työn imu ja työuupumus
- Tietoiskut
- Harjoite 1: Työn imun tunnistaminen
- Harjoite 2: Läsnäolon harjoite – Olla vain
- Harjoitesarja 3: Stressin ja työuupumusoireiden tunnistaminen
- 3.1: Stressin tunnistaminen
- 3.2: Työuupumusoireiden tunnistaminen
- Harjoite 4: Virkistäytyminen ja stressinhallinta
TIETOISKUT
Teema 3: Minä OY AB – Itsensä johtamisen taidot
Alla on esitelty viisi tietoiskua liittyen itsetuntemukseen ja itsensä johtamisen taitoihin. Nämä viisi asiakokonaisuutta on olennaista tietää, jotta niihin liittyvät harjoitteet on mahdollista tehdä asioihin syventyen ja niitä omaan arkeen soveltaen.
TIETOISKU 1: Itsensä johtaminen
Itsensä johtaminen on sellaista tavoitteellista toimintaa, johon valmentaja voi itse vaikuttaa. Itsensä johtaminen on jatkuvaa oppimista, omien tapojen ja ajatuksien tarkastelua. Erityisesti tarkastelun kohteena ovat valmentajan motiivit työtänsä kohtaan, omat voimavarat ja osaamisalueet sekä kehittämiskohteet. Tärkeää itsensä johtamisessa on myös kokonaisvaltainen itsestä huolehtiminen omien arvojensa mukaisesti. Itsensä johtamisen tavoitteena on hyvinvoinnin kokeminen, itsensä toteuttaminen ja hyvä elämä.
TIETOISKU 2: Itsetuntemus
Omien periaatteiden löytäminen ja niiden tiedostaminen edellyttää hyvää itsetuntemusta. Itsetuntemus tarkoittaa omien piirteiden, vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamista ja tämän tiedon hyväksi käyttämistä oman toiminnan ohjauksessa. Hyvällä itsetunnolla varustettu valmentaja pyrkii kehittämään heikkouksiaan, tuo esiin omia vahvuuksiaan ja pystyy näkemään ja arvostamaan muiden ihmisten vahvuuksia.
TIETOISKU 3: Itsetunto ja Itseluottamus
Itsetunto eli oman arvon tunto koostuu itsetuntemuksesta sekä oman arvokkuuden tunnistamisesta. Itseluottamus on kokemukseen pohjautuva luottamus omaan toiminta- ja selviytymiskykyyn.
Itseluottamuksen kehittäminen vaatii lähes poikkeuksetta aikaa ja kiinnostusta syventyä pohtimaan omia ajatuksia, tunteita ja toimintamalleja. Merkittävä itsetunnon ja itseluottamuksen lähde on kokemus siitä, että on tärkeä ihminen kaikkine omine piirteineen.
TIETOISKU 4: Arvot
Arvot liittyvät läheisesti valmennusfilosofiaan. Arvot ovat päämääriä ja käyttäytymismuotoja, joiden avulla ihminen määrittää sen, mitä tavoitellaan ja miksi. Mitä paremmin valmentaja on tietoinen arvoistaan, sitä todennäköisemmin hän kykenee työssään tekemään arvojensa mukaisia valintoja ja saa työssään näkyviin itselleen tärkeitä asioita. Ihminen, joka lakkaa tekemästä arvojensa mukaisia valintoja, voi helposti uupua ja kadottaa tekemisen mielekkyyden.
TIETOISKU 5: Työnohjaus
Valmentaja tarvitsee kehittyäkseen myös itse valmentajaa/valmennusta. Ollakseen hyvä opettaja, on oltava hyvä oppilas. Työnohjauksen avulla valmentaja saa tukea omaan työhönsä, työn vaatimusten määrittämiseen, oman itsen tutkimiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Työnohjauksella tarkoitetaan työhön, työyhteisöön, omaan työrooliin liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden tulkitsemista ja jäsentelyä.