Motivaation valmiudet
Harjoite: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
Tavoitteet
- Harjoite antaa urheilijalle mahdollisuuden tarkastella syvällisesti motivaatiotaan ja motivoitumistaan. Tämä on tärkeää, jotta urheilija osaa jatkossa toimia parhailla mahdollisilla tavoilla motivaationsa säilyttämiseksi.
- Harjoite antaa myös valmentajalle mahdollisuuden saada urheilijoilta palautetta siitä, mikä auttaa heitä ylläpitämään motivaatiota.
- Harjoite lisää urheilijoiden ja valmentajan vuorovaikutusta.
Ajankäyttö ja toistot
- Kysymyksiin voidaan vastata joko kirjallisesti tai keskustellen.
- Aikaa voidaan käyttää kerrallaan sen verran kuin halutaan, kunnes kaikki halutut kysymykset on käyty läpi.
- Kysymykset voidaan toistaa muutaman vuoden välein, kun urheilijan tilanne on selvästi muuttunut.
Tila ja välineet
- Rauhallinen tila keskustelulle
- Harjoituslomake ja kynä
Suoritusohjeet
- Aloittakaa tutustumalla yhdessä harjoituslomakkeen kysymyksiin. Harjoituslomake on jaettu kahteen erilliseen osaan, jotka ovat eri sivuilla. Valmentaja voi valita, käyttääkö hän heti molempia lomakkeita.
- Toisen sivun kysymyksiä voi myös käyttää palautelomakkeena omasta valmennuksesta urheilijoilta.
- Jos kysymyksiä annetaan urheilijoille kotitehtäviksi, on varmistettava, että kaikki ymmärtävät kaikki kysymykset. Samoin on varmistettava, että termi motivaatio on kaikille tuttu.
- Keskustelkaa, miksi motivaation tarkastelu on tärkeää, esimerkiksi: ”Urheilija tarvitsee paljon motivaatiota, ja kun tuntee oman motivaationsa hyvin, pystyy koko ajan huolehtimaan, että se pysyy yllä.”
- Käykää sitten kysymykset keskustellen läpi joko heti tai sitten, kun urheilijat ovat ensin itsenäisesti vastanneet kysymyksiin.
- On tärkeää, että keskustelun aikana kaikki halukkaat saavat kertoa ajatuksistaan tasapuolisesti, ja että kaikki ajatukset ja vastaukset ovat sallittuja.
- Jos jonkun urheilijan vastaukset herättävät valmentajassa huolta motivaation tai muun suhteen, suosittelemme keskustelemaan urheilijan kanssa vielä kahdenkesken.
- Valmentaja tutustuu vielä keskustelun jälkeen tarkemmin urheilijoiden vastauksiin ja pohtii, löytyykö urheilijoiden vastauksista yllättäviä tai uusia tietoja heidän motivoitumisestaan.
- Valmentaja pohtii, miten hän voisi ottaa urheilijoiden mahdollisia toiveita huomioon jatkossa. Valmentajan kannattaa kertoa urheilijoille ääneen näistä ajatuksistaan, koska se herättää urheilijoissa luottamusta ja tunteen mahdollisuudesta vaikuttaa. Tämä taas lisää motivoituneisuutta.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: