Motivaation perustaidot
Harjoite: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
Tavoitteet
- Harjoite auttaa urheilijoita kiinnostavalla tavalla pohtimaan, minkälaisia ominaisuuksia ja taitoja omassa lajissa vaaditaan, jotta voi edistyä kohti huipputaitavuutta.
- Samalla harjoite auttaa urheilijoita pohtimaan ja selventämään motivaatiotaan kehittyä, harjoitella ja kilpailla.
- Harjoite antaa myös valmentajalle mahdollisuuden saada lisää tietoa urheilijoiden lajiaan ja taitavuuttaan koskevista ajatuksista.
Ajankäyttö ja toistot
- Harjoitetta varten varataan aikaa noin 30 - 60 minuuttia.
- Harjoite voidaan myös jakaa suoritettaviksi osissa, esimerkiksi 15 minuuttia kerrallaan.
- Harjoite tehdään yhden kerran urheilijaa kohden, ja haluttaessa uudelleen esimerkiksi kahden vuoden kuluttua.
Tila ja välineet
- Riittävän rauhallinen tila ryhmätyötä varten.
- Harjoituslomake ja kynät.
Suoritusohjeet
- Aloittakaa tutustumalla kaikki yhdessä harjoituslomakkeen avulla psyykkisen lajianalyysin ohjeisiin. Harjoite on jaettu neljään vaiheeseen, jotka voidaan tehdä joko kaikki kerralla tai osissa.
- Urheilijat jakaantuvat pieniin ryhmiin, jos harjoite halutaan tehdä ryhmätyönä.
- Urheilijat keskittyvät pohtimaan ja kirjaamaan ajatuksiaan kysymyksiin, jotka koskevat sitä, minkälaisia taitoja ja ominaisuuksia omassa lajissa vaaditaan, jotta harjoittelu ja kilpaileminen onnistuvat tehokkaasti.
- Valmentaja kannustaa urheilijoita mahdollisimman monipuolisiin ja yksityiskohtaisiin vastauksiin.
- Vaiheessa 4 edetään pohtimaan omia ominaisuuksia ja taitoja. On tärkeää, että valmentaja osallistuu urheilijoiden pohdintoihin.
- Keskustelkaa lomakkeen kysymyksistä, ja palatkaa mielellään keskustelun osiin vielä monta kertaa harjoitteen suorittamisen jälkeenkin.
VINKKEJÄ!
Harjoitetta voidaan jatkaa siten, että valitaan pari urheilijaa, jotka laativat yhteenvedon lajissa vaadittavista ja tarvittavista ominaisuuksista ja taidoista. Yhteenveto voidaan tehdä kartongille, josta laaditaan taulu harjoitustilan seinälle motivoimaan urheilijoita tavoittelemaan ja kehittämään lajissa tärkeitä ominaisuuksia ja taitoja.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: