Motivaation valmiudet
Harjoite: Harjoituspäiväkysely
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Harjoituspäiväkysely
Tavoitteet
- Valmentajan ja urheilijan mahdollisuudet vuorovaikutukseen eivät aina ole riittävät, jotta jomman kumman mielessä olevat tärkeät asiat ehdittäisiin käsitellä harjoituspäivän päätteeksi. Harjoite antaa valmentajalle mahdollisuuden pyytää urheilijaa pohtimaan ja kirjaamaan tärkeitä harjoitukseen liittyviä asioita, jotta niistä voidaan tarvittaessa keskustella myöhemmin.
- Harjoitetta voi halutessaan käyttää myös harjoituspäiväkirjana.
Ajankäyttö ja toistot
- Harjoite annetaan urheilijalle harjoituksen jälkeen täytettäväksi.
- Harjoitetta voidaan toistaa aina uudelleen.
Suoritusohjeet
- Tutustu ensin lomakkeessa esitettyihin kysymyksiin, johin urheilija harjoituksen loputtua vastaa.
- Harjoituksen lopussa valmentaja antaa tarvittaessa tai rutiininomaisesti esimerkiksi viikon - kuukauden ajan urheilijalle harjoituspäiväkyselyn, johon hän on halutessaan merkinnyt ne kysymykset, joihin hän toivoo urheilijan ainakin vastaavan.
- Valmentaja voi näin pyytää urheilijalta ajatuksia ja muistiinpanoja juuri niistä asioista, joita valmentaja mahdollisesti jäi urheilijan harjoituksen perusteella miettimään.
- Lomakkeen kaksi viimeistä kohtaa ovat tyhjinä, jotta valmentaja voi halutessaan kirjata niihin omia kysymyksiään urheilijalle.
- Urheilija palauttaa lomakkeen seuraavana harjoituskertana valmentajalle tutustuttavaksi.
- Jos se on tarpeen, urheilija ja valmentaja keskustelevat kysymysten herättämistä ajatuksista ja niihin liittyvistä asioista.
VINKKEJÄ!
Suosittelemme, että urheilijoilta kysytään säännöllisesti asioita, jotka suuntaavat heidän huomionsa hyvin sujuneisiin asioihin harjoituksissa. Tämä auttaa heitä omaksumaan myönteisen ajattelutavan edistymistään ja harjoitteluaan kohtaan, mikä puolestaan edistää hyvän motivaation rakentumista ja säilymistä.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: