Motivaation perustaidot
Harjoite: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
Tavoitteet
- Urheilijan motivoitumista lisää se, että hän ymmärtää, miksi mitäkin asioita harjoitellaan ja miten minkäkin osataidon harjoittelu johtaa pidemmällä tähtäimellä tuloksiin.
- Harjoite antaa urheilijoille ja valmentajille mahdollisuuden lisätä urheilijan lajitietoisuutta ja sitä kautta syvää kiinnostusta siitä, mikä johtaa lajissa kehittymiseen ja miten se tapahtuu.
Ajankäyttö ja toistot
- Harjoite voidaan toteuttaa esimerkiksi lajiharjoituksen aluksi tai jonain muuna sopivana hetkenä.
- Harjoite vie aikaa n. 10 - 20 minuuttia.
- Toistoja voidaan tehdä uudestaan niin paljon kuin valmentaja ja urheilijat kokevat mielekkääksi.
Tila ja välineet
- Harjoite voidaan suorittaa lajiharjoittelun tiloissa.
- Harjoituslomake ja kynät.
Suoritusohjeet
- Valmentaja laatii etukäteen urheilijoille lajia koskevia kysymyksiä. Harjoituslomakkeista löytyy tyhjä lomake, johon kysymykset voi suoraan kirjoittaa ja kopioida sitten kaikille ryhmän urheilijoille. Esimerkeistä löytyy erityyppisiä kysymyksiä, joita voi esimerkiksi laatia vastaavasti omasta lajista.
- Valmentaja voi laatia kysymyksiä ajankohtaisesta aiheesta, jota harjoitusryhmässä on harjoiteltu tai tullaan harjoittelemaan. Näin urheilijoita voidaan motivoida meneillään olevaan tai tulevaan harjoitteluun.
- Kysymyksiä voi myös laatia henkilökohtaisesti jollekulle urheilijalle koskien esimerkiksi oheisharjoittelua, jos urheilijalla on vaikeuksia motivoitua juuri oheisharjoitteluun.
- Kysymyksiin voidaan vastata paikan päällä harjoituksissa, tai ne voi antaa urheilijoille kotitehtäviksi.
- Kun urheilijat ovat vastanneet kysymyksiin, niistä keskustellaan, ja valmentaja kertoo oikeat vastaukset kysymyksiin, joihin sellainen on olemassa.
Urheilijoiden vastauksia kannattaa kuunnella mielenkiinnolla ja hyväksyen, sillä niiden perusteella valmentaja ja urheilija voivat lisätä keskinäistä yhteisymmärrystään asioista ja motivoitua pitkäjänteiseen kehittymistyöhön.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN:
Perustaidot_4_Kuinka-hyvin-ymmärrän-lajiani
1 file(s) 410.68 KB