Motivaation perustaidot
Harjoite: Urheilijat valmentajina
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Urheilijat valmentajina
Tavoitteet
- Harjoite antaa urheilijoille vaikuttamisen mahdollisuuden tunteen, kun he saavat välillä vaihtaa roolia valmentajaksi. Tämä puolestaan lisää motivoitumista ja itseluottamuksen tunnetta.
- Harjoite auttaa urheilijoita oivaltamaan erilaisten harjoitusten merkityksiä omassa lajissa ja pohtimaan omaa rooliaan oppijana.
Ajankäyttö ja toistot
- Harjoitteet toteutetaan lajisuoritusten yhteydessä.
- Harjoite vaatii yleensä muutaman kerran toiston, jotta urheilijat oppivat hyötymään siitä parhaimmalla mahdollisella tavalla.
- Toistoja voidaan tehdä yhä uudelleen.
Tila ja välineet
- Harjoite suoritetaan lajiharjoitusten yhteydessä.
- Ei välineitä, paitsi mahdollisesti lajiin kuuluvat välineet.
Suoritusohjeet
- Harjoitteessa urheilijat siirtyvät sovituksi ajaksi tai haluttaessa koko harjoituksen ajaksi valmentajan rooliin. Valmentaja päättää urheilijoiden taitotason mukaisesti, kuinka kauan harjoitetta suoritetaan ja miten se toteutetaan.
- Alla on ehdotuksia erilaisista toteutustavoista, joita voidaan soveltaa urheilijoiden, toiveiden ja mahdollisuuksien mukaan:
- Jokainen ryhmän urheilija saa vuorollaan hetken aikaa ohjata tiettyä harjoitetta muille ryhmän urheilijoille.
- Jokainen urheilija saa vuorotellen suunnitella ja ohjata osan lajiharjoituksesta muille urheilijoille. Aikaa pidennetään taitotason ja ohjauskykyjen mukaisesti. Suunnitelman voi tehdä urheilija itse tai sitten valmentaja voi auttaa tai kokonaan kertoa, mitä tehdään. Yhdessä lajiharjoituksessa toteutaan aina yhden tai korkeintaan muutaman urheilijan ohjaushetki, ja tapaa jatketaan, kunnes jokainen urheilija on saanut ohjata harjoituksen osan.
- Yksi tai useampi urheilija kerrallaan ohjaavat harjoitushetkeä, jossa valmentaja on ohjattavana.
- Jos mahdollista pyydetään muitakin seuran tai muun yhteisön valmentajia mukaan harjoitukseen, ja urheilijat pääsevät ohjaamaan valmentajaryhmää!
- Urheilijoille järjestetään mahdollisuus ohjata harjoitus tai harjoituksen osa itseään nuoremmalla harjoitusryhmälle.
- Ohjaushetkien ja -kertojen jälkeen keskustellaan ajatuksista, joita urheilijoille on herännyt ohjaamisen myötä. Keskustellaan oppijana olosta ja ohjaajana olosta sekä näiden roolien eroista. Keskustellaan myös siitä, mikä tuntui vaikealta ja mikä helpolta.
VINKKEJÄ!
Useat valmentajat ovat huomanneet, että kun urheilija on käynyt jo nuorena valmentaja- ja ohjaajakoulutuksessa, on siitä ollut suuresti hyötyä myös urheilijan omaan harjoitteluun ja kilpailemiseen. Koulutus auttaa mm. ymmärtämään lajia, oivaltamaan harjoittelun merkityksen sekä ymmärtämään, miten tärkeää on kuunnella ja antaa palautetta.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: