Motivaation valmiudet
Harjoite: Urheilijan omat tavoitteet
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Urheilijan omat tavoitteet
Tavoitteet
- Motivoitumiseen vaikuttaa merkittävästi se, että urheilija kokee tavoitteet omikseen ja on aidosti innostunut tavoittelemaan niitä.
- Harjoite auttaa valmentajaa ja urheilijaa vertaamaan tavoitteitaan ja siten varmistumaan siitä, että tavoitteet ovat samansuuntaiset. Tällöin yhteistyö sujuu varmemmin.
Ajankäyttö ja toistot
- Harjoite toteutetaan esimerkiksi lajiharjoituksen aluksi.
- Harjoitteen lomakeosan voi antaa urheilijoille myös kotiin täytettäväksi.
- Harjoitteen toteuttamiseen kuluu aikaa noin 30 minuuttia.
- Harjoite voidaan toistaa noin vuosittain.
Tila ja välineet
- Harjoitus suoritetaan lajiharjoituksen yhteydessä ja halutessa ensin täyttämällä lomake kotona.
- Harjoituslomake ja kynät.
Suoritusohjeet
- Harjoite aloitetaan siten, että urheilijat täyttävät harjoituslomakkeeseen omia tavoitteitaan eri aikaväleille.
- Samalla valmentaja kirjaa omia, jokaiselle urheilijalle erikseen ajattelemiaan tavoitteita vastaaville aikaväleille.
- Kun sekä urheilija että valmentaja ovat kirjanneet tavoitteet valmiiksi, verrataan niitä yhdessä. Tarkastellaan, eroavatko tavoitteet vai ovatko ne samansuuntaisia ja suunnilleen samantasoisia tavoitteita.
- Jos huomataan selviä eroja tavoitteissa, pohditaan, tulisiko tavoitteita jollain tavoin muokata, jotta ne tuntuisivat edelleen urheilijan omilta, vaikka niihin jollain tapaa lisättäisiin valmentajan ajatuksia.
- Tavoitteita tulee tämän jälkeen tarkastella ja tarpeen mukaan muokata säännöllisesti, jotta urheilija saa kokea saavuttavansa tavoitteita ja jotta hän oppii näin käyttämään tavoitteita tehokkaasti motivoitumisensa tukena.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: