Keskittymisen perustaidot
Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä perustaitojen tasolla
Teeman harjoitteet tasoittain:
Lasten harjoitteet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisestä ja sen harjoittelusta
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten keskittymisen edellytyksistä
- Harjoite 2: Keskittymisrutiinit
- Harjoite 3: Keskittymistehtäviä harjoituksiin
- Harjoite 4: Alusta loppuun
- Harjoite 5: Juttupussi-harjoitus
- Harjoite 6: Kummalliset ja lisääntyvät ohjeet
- Harjoite 7: Yhteinen keskittymismerkki
- Harjoite 8: Keskittyminen häiriön alla
Keskittymisen valmiudet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä valmiustasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Keskittymisen starttikysely
- Harjoite 2: Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskity hetkeen
- Harjoite 4: Huomion kiinnittäminen kohteeseen
- Harjoite 5: Keskity hengitykseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Keskity hengitykseen
- Harjoite 6: Keskity aistimuksiin
Keskittymisen perustaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Keskittymisvinkkejä käytäntöön
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 4: Keskittymistehtäviä
- Harjoite 5: Erilaiset keskittymisminuutit
- Harjoite 6: Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
Keskittymisen huipputaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Toimintasuunnitelma keskittymisen huipputaitojen hiomiseksi
- Harjoite 3: Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Harjoite 4: Keskittymisen tavan vaihtaminen
- Harjoite 5: Keskittymisen säilyttäminen ja palauttaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Kilpailutilanteen harjoite
- Harjoite 6: Keskittymisen harjoittelu häiriön alaisena
- Harjoite 7: Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Harjoite 8: Tarkista, oletko valmis kokemaan flow:n
Kysymyksiä keskittymisestä perustaitojen tasolla
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Kysymyksien esittäminen auttaa urheilijaa suuntaamaan ajatteluaan olennaisiin kohtiin keskittymisessään.
- Kysymykset ja niihin vastaaminen avaavat mahdollisuuksia urheilijoiden ja valmentajien väliseen vuorovaikutukseen, joka koskee keskittymistä ja sen merkitystä urheilussa.
- Kysymyksien esittäminen ohjaa urheilijaa oppimaan ja oivaltamaan asioita itse.
- Urheilija oppii, mitä keskittyminen tarkoittaa, mitä hyötyä siitä on ja minkälaiset hänen keskittymistaitonsa tällä hetkellä ovat.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Esitettäessä yksi kysymys kerrallaan: n. 30 s - 1 min / urheilija
- Esitettäessä kaikki kysymykset kirjallisesti: n. 15 - 30 min.
- Keskustelu kotitehtävänä vastattujen kysymysten pohjalta: 5 - 30 min ajankäytön, urheilijoiden määrän ja tavoitteiden mukaisesti.
- Kysymykset esitetään kerran jokaiselle urheilijalle.
- Kysymykset voidaan haluttaessa toistaa uudelleen esimerkiksi vuosittain, jos katsotaan, että asiat ovat saattaneet merkittävästi muuttua huonompaan tai parempaan suuntaan.
- Kysymyksiä voi käyttää keskustelun pohjana urheilijoiden henkilökohtaisissa keskusteluissa.
TILA JA VÄLINEET
- Esitettäessä harjoittelun lomassa: valmentajalle tarvittaessa kysymykset kirjallisina mukaan muistiavuksi kirjallisina
- Valmentajalle tarvittaessa kysymykset kirjallisina muistiavuksi.
- Annettaessa urheilijoille kirjallisesti suoritettaviksi: harjoituslomakkeet ja kynät.
SUORITUSOHJEET
- Urheilijat vastaavat harjoituslomakkeessa oleviin kysymyksiin.
- Kysymykset voidaan esittää joko lajisuoritusten välissä yksi kerrallaan tai erikseen kysymyksiä varten varatussa tilanteessa. Kysymyksiä voi esittää yksi tai useampi /harjoitus tai kaikki kysymykset kerralla.
- Kysymyslomakkeet voi myös antaa urheilijoille kotiin täydennettäviksi kotitehtävänä, jolloin vastauksia käsitellään tehtävän tekemisen jälkeen niistä keskustellen.
- Urheilijoiden esittäessä vastauksia kysymyksiin, jutelkaa asioista ja päättäkää tilanne yhteenvedettyyn näkemykseen.
- Valmentaja voi auttaa erityisesti nuoria urheilijoita laajentamaan ajatuksiaan ja rohkaista heitä pohtimaan asioita yhä pidemmälle.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: