Motivaation perustaidot
Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Jokaisesta teemasta on tasoittain tarjolla harjoiteyhteenveto, jossa on lyhyesti kuvattu jokaisen harjoitteen tavoite sekä suoritustapa. Tämän yhteenvedon avulla valmentaja ja urheilija voivat etsiä yksilölliseen tilanteeseen sopivia harjoitteita. Yhteenvedon avulla saa myös nopean yleiskuvan siitä, minkälaisia asioita harjoitteiden avulla harjoitellaan ja saavutetaan.
Harjoitteita voi myös lähteä toteuttamaan teemoittain edeten helpoimmista kohti vaikeampia. Tällöin harjoitteista muodostuu esimerkiksi motivaation ja motivoitumisen kehittämisen harjoitusprosessi, jonka voi yhdistää luontevasti muuhun harjoitteluun esimerkiksi harjoituskauden tai harjoitusvuoden ajalle.
Motivaation ja motivoitumisen perustaitojen tavoitteita
- Urheilijan vaikuttamisen mahdollisuuden kokemukset liittyen omaan harjoitteluun ja tavoitteisiin
- Tietoinen vaikuttaminen harjoittelusta nauttimiseen
- Urheilijan lajitietous ja ymmärrys tavoitteiden saavuttamiseen vaadittavien harjoitteiden merkityksestä
Perustaitojen harjoitteet
Harjoite 1: Järjestelmällinen urheilusta nauttiminen
Harjoitteen tavoitteena on oppia menetelmä tai rutiini, jonka avulla urheilija palauttaa järjestelmällisesti mieleensä syyt, joiden vuoksi hän haluaa osallistua alkavaan harjoitukseen ja on innostunut siitä. Harjoitusinto tuottaa laadukkaampaa harjoittelua, ja toisaalta päinvastaisessa tapauksessa saadaan tärkeää tietoa valmentajalle ja urheilijalle itselleen siitä, että motivoitumiseen on kiinnitettävä huomiota.
Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
Tavoitteena on, että urheilijat pohtivat erilaisten kysymysten ja tehtävien avulla tarkoin, minkälaisia ominaisuuksia ja taitoja juuri omassa lajissa vaaditaan, jotta voi edetä kohti huipputaitavuutta harjoittelijana ja kilpailijana. Harjoite voidaan suorittaa pienissä ryhmissä, jolloin ryhmät tarkastelevat ajatuksiaan ja esittävät niitä lopuksi kaikille. Tämä lisää motivoitumista ja selkeyttä omaan urheiluun.
Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
Tavoitteena on, että urheilija voi kokea mahdollisimman paljon vaikuttamisen mahdollisuuksia koskien omaa harjoitteluaan ja kilpailemistaan sekä koko urheilemisen kokonaisuutta. Tämä lisää motivoitumista pitkällä tähtäimellä. Harjoitteessa urheilijat listaavat itselleen tärkeitä motivaatioon vaikuttavia asioita. Lisäksi haluttaessa tarkastellaan listaa muiden valmentajien ja urheilijoiden käyttämistä keinoista.
Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
Tavoitteena on lisätä urheilijoiden lajitietoutta ja ymmärrystä siihen, miksi jotain tiettyjä asioita harjoitellaan, ja millä tavoin ne ovat merkittäviä tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Valmentaja laatii urheilijoille kysymyksiä, joihin urheilijat vastaavat. Tämä lisää myös keskinäistä yhteisymmärrystä asioista.
Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
Tavoitteena on lisätä urheilijoiden vaikuttamisen mahdollisuuden tunteita sekä ymmärrystä lajista ja suorituksista, joita he itse opettelevat. Harjoitteessa jokainen urheilija saa vuorotellen mahdollisuuden siirtyä sovituksi ajaksi valmentajan rooliin, minkä jälkeen keskustellaan harjoitteen herättämistä ajatuksista ja kokemuksista.
Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Harjoitteen tavoitteena on edelleen lisätä urheilijan kokemusta siitä, että hän on itse asettanut tavoitteen ja ottaa sitä kautta myös itse vastuuta siitä, että tavoite saavutetaan. Urheilija vastaa yksityiskohtaisiin ja hyviä mielikuvia herättäviin kysymyksiin koskien asetettua tavoitetta ja kehittymistä sitä kohti.