Motivaation valmiudet
Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Jokaisesta teemasta on tasoittain tarjolla harjoiteyhteenveto, jossa on lyhyesti kuvattu jokaisen harjoitteen tavoite sekä suoritustapa. Tämän yhteenvedon avulla valmentaja ja urheilija voivat etsiä yksilölliseen tilanteeseen sopivia harjoitteita. Yhteenvedon avulla saa myös nopean yleiskuvan siitä, minkälaisia asioita harjoitteiden avulla harjoitellaan ja saavutetaan.
Harjoitteita voi myös lähteä toteuttamaan teemoittain edeten helpoimmista kohti vaikeampia. Tällöin harjoitteista muodostuu esimerkiksi motivaation ja motivoitumisen kehittämisen harjoitusprosessi, jonka voi yhdistää luontevasti muuhun harjoitteluun esimerkiksi harjoituskauden tai harjoitusvuoden ajalle.
Motivaation ja motivoitumisen valmiuksien tavoitteita
- Urheilijoiden motivaation tila
- Minkälaiset asiat urheiluyhteisössä toimivat hyvinä motivaattoreina ja mitkä mahdollisesti eivät.
- Mitä motivaatio ja motivoituminen yleensä ja erityisesti itsen kohdalla tarkoittavat
- Motivoituminenkin on taito; vastuu omasta motivoitumisesta sellaisiinkin harjoituksiin ja harjoitteisiin, joista ei noin vain itsestään ole riittävän innostunut
Valmiuksien harjoitteet
Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
Tavoitteena on , että valmentaja tarkastelee ajatuksiaan liittyen urheilijoidensa ja myös omaan motivoitumiseen, jotta motivaatio tavoitteiden saavuttamiseen vaadittavaan työskentelyyn jatkuvasti säilyy tai tarvittaessa kehittyy. Harjoitteessa valmentaja vastaa kysymyksiin liittyen urheilijoiden ja omaan motivaatioon ja motivoitumiseen.
Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
Harjoitteessa urheilija vastaa kirjallisesti monipuolisiin kysymyksiin koskien omaa motivaatiotaan ja motivoitumistaan sekä harjoitteluun että kilpailemiseen. Lopuksi asioista keskustellaan niin, että valmentajat ja urheilijat pääsevät hyödyntämään tiedon harjoittelun ja kilpailemisen laadun sekä urheilemiseen motivoitumisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
Harjoitteen tavoitteena on lisätä valmentajan ja urheilijan ajatustenvaihtoa kiireisinäkin harjoituspäivinä ja lisäksi erityisesti, jos jokin asia jää mietityttämään urheilijaa tai valmentajaa harjoituksen päätteeksi. Harjoitteessa valmentaja merkitsee valmiiksi annetuista kysymyksistä haluamansa tai laatii itse urheilijalle kysymykset, joihin tämä vastaa kirjallisesti.
Harjoite 4: Motivoituminen on taito
Harjoite auttaa urheilijoita oivaltamaan, että motivoituminen on taito, eli on paljolti myös itsestä kiinni, kuinka kiinnostavilta tylsemmätkin asiat tuntuvat. Harjoite aloitetaan keskustelemalla asiasta, minkä jälkeen kokeillaan hauskaa motivoitumisharjoitusta pareittain. Aihetta viedään vähitellen myös lähemmäs omaa harjoittelua ja lajia tarkkailemalla ja harjoittelemalla asiaa omassa toiminnassa.
Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
Harjoitteen tavoitteena on motivoida urheilijoita hauskalla tavalla ylittämään itsensä ja huomaamaan omia tapoja selitellä erilaisia selityksiä silloin, jos jokin asia ei tunnu mukavalta. Näin harjoittelun laatu paranee ja urheilija ottaa itse vastuuta omista harjoituksistaan. Harjoitteen kulku tapahtuu käytännössä siten, että urheilija ei saa käyttää uudelleen jo kerran käytettyä ”huonoa selitystä” jättääkseen jotain väliin.
Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
Tavoitteena on varmistaa, että urheilija kokee asetetut tavoitteet omikseen, ja että valmentajan ja urheilijan ajatukset tavoitteista eivät eroa liiaksi toisistaan. Urheilija ja valmentaja kirjaavat molemmat itsenäisesti tavoitteita eri aikaväleille, minkä jälkeen tavoitteista keskustellaan toisiinsa vertaillen.