Motivaation perustaidot
Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Alla on esitetty viisi tärkeää tietoiskua liittyen motivaatioon ja motivoimiseen.
Nämä viisi asiaa on olennaista tietää, jotta motivaatioon liittyvät harjoitteet perustaitojen tasolla onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
TIETOISKU 1
Ihminen saavuttaa useimmiten korkeimpia tuloksiaan asioissa, joita hän harjoittelee erittäin suuria määriä pitkän aikaa. Ja suuria määriä pitkän aikaa ihminen jaksaa harjoitella niissä asioissa, joista hän jostain syystä nauttii. Tärkein asia urheiluharjoittelussa on siis sen varmistaminen, että urheilija voi mahdollisimman paljon nauttia urheilemisestaan, kokea myönteisiä tunteita, iloa ja saavutuksia harjoittelun tuloksena.
TIETOISKU 2
Eräs sisäisen motivoitumisen merkki on se, että urheilija on aidosti kiinnostunut urheilulajistaan ja haluaa koko ajan oppia lisää koskien lajitietoutta, kuten tekniikkaa ja mekaniikkaa, lajin valmentamisen periaatteita sekä kaikkea sitä, mitä lajissa vaaditaan, jotta voi kehittyä kohti huipputaitavuutta.
TIETOISKU 3
Urheilijan motivaatioon merkittävästi vaikuttava tekijä on tunne siitä, että hän voi itse vaikuttaa omaan harjoitteluunsa ja kilpailemiseensa, sekä urheilemiseensa liittyviin päätöksiin. Tähän vaikuttamalla valmentaja ja urheilija voivat varmistaa motivoitumista lyhyellä ja erityisesti pitkällä tähtäimellä.
TIETOISKU 4
Kun valmentaja kuuntelee urheilijoiden omia ehdotuksia liittyen motivaation ylläpitämiseen tai parantamiseen, osoittaa hän urheilijoille olevansa kiinnostunut heidän tuntemuksistaan ja välittävänsä heistä kokonaisvaltaisesti. Näin voidaan luoda motivaatioilmasto, joka tukee urheilijoiden viihtymistä lajin ja yhteisön parissa. Viihtyminen ja lajista nauttiminen luovat perustan urheilijoiden motivaation säilymiselle myös mahdollisen huippu-urheilu-uran aikana.
TIETOISKU 5
Motivaatio ja motivoituminen ovat voimakkaasti yhteydessä myös itseluottamuksen kokemuksiin. Urheilijan itseluottamusta kehittämällä saadaan siis useimmiten erittäin paljon positiivista vaikutusta aikaan myös urheilijan motivaatioon liittyen. Olennaisinta on arvostuksen ja onnistumisten kokeminen, joita saadaan helpoiten ja varmimmin aikaan myönteisen palautteen sekä realistisen tavoitteenasettelun avulla.