Motivaation valmiudet
Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
Alla on esitetty viisi tärkeää tietoiskua liittyen motivaatioon ja motivoitumiseen. Nämä viisi asiakokonaisuutta on olennaista tietää, jotta motivaatioon liittyvät harjoitteet valmiustasolla onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
TIETOISKU 1
Motivaatiolla tarkoitetaan kaikkea, mikä saa urheilijan toimimaan fyysisesti ja psyykkisesti saavuttaakseen asetetun tavoitteen. Motivaatiolla on aina jokin suunta, ja se voi olla voimakasta tai olematonta tai jotain siltä väliltä. Motivaatio vaihtelee myös sen suhteen, kuinka pitkäjänteistä tai lyhytaikaista se on.
TIETOISKU 2
Tavoitteet liittyvät kiinteästi ja erottamattomasti urheilijan motivoitumiseen. Urheilija ja valmentaja voivat vaikuttaa motivoitumiseen merkittävästi tavoitteenasettelun kautta. TrainingFocuksessa onkin erillisenä teemana tavoitteenasettelu, jonka harjoitteiden avulla urheilija ja valmentaja voivat halutessaan keskittyä tavoitteenasetteluun pidemmällä aikavälillä ja siten tukea urheilijan motivaatiota ja sen säilymistä tehokkaasti. TrainingFocuksen motivaatioteema käsittelee muita tärkeitä motivoitumiseen liittyviä aiheita.
TIETOISKU 3
Urheilija motivoituu tekemään asioita, joissa hän tuntee olevansa kyvykäs ja saavuttavansa onnistumisia. Urheilija motivoituu myös sitä kautta, että hän viihtyy harjoittelu- ja kilpailuyhteisössä ja tuntee kuuluvansa siihen kiinteästi ja tärkeänä, arvostettavana osana tuloksista riippumatta. Valmentaja ja urheilija voivat näihin tekijöihin vaikuttamalla varmistaa, että motivoituminen on ihanteellista ja motivaatio säilyy pitkäjänteisesti.
TIETOISKU 4
Urheilijan motivaatio voi olla sisäistä tai ulkoista. Käytännössä motivaatio rakentuu lähes aina sekä sisäisten että ulkoisten motivaatiotekijöiden ympärille. Sisäisen motivaation omaava urheilija nauttii itse tekemisestä, omasta kehittymisestään ja lajista. Ulkoisesti motivoituneelle urheilijalle sijoitukset, palkkiot ja palkinnot sekä menestys ovat usein hyvin tärkeitä syitä osallistua toimintaan. Sisäinen motivoituminen on usein sillä tavoin turvallisempaa, että sen avulla on helpompaa suhtautua epäonnistumisiin ja motivoitua pitkäjänteisesti kehittymään kohti tavoitteita.
TIETOISKU 5
Motivoituminen on taito, jota voi harjoitella. Urheilija voi itse suuresti vaikuttaa siihen, suhtautuuko hän esimerkiksi mielestään tylsiin venyttelyharjoituksiin pitäen niitä äärimmäisen rasittavina vai keskittyen ajattelemaan niistä saatavaa hyötyä.