Tavoitteet

  • Harjoitus opettaa lapsille, että harjoitusta häiritsevät jutut ja tekemiset tulee siirtää harjoitusten jälkeiseen aikaan.
  • Vanhemmille lapsille harjoitus opettaa myös ajattelun hallinnan alkeita ohjaten oivaltamaan, että sellaiset jutut ja ajatukset, jotka häiritsevät harjoitukseen keskittymistä, voi itse päättää käsittelevänsä vasta harjoituksen jälkeen.

Suoritusohjeet

  1. Esittele lapsille harjoitus ja välineet. Esimerkiksi: ”Tässä on meidän ryhmän juttupussi! Se on sellainen pussi, jonne laitetaan paperille piirrettynä sellaiset jutut ja tekemiset, jotka häiritsevät liikaa harjoitusta. Eli jos huomaatte itse tai minä huomaan jossain vaiheessa, että jotakuta teistä jututtaa tai jotenkin muuten häiritsee paljon jokin harjoitukseen kuulumaton juttu, niin silloin pitää tulla juttupussille, piirtää häiritsevä juttu paperilapulle ja laittaa lappu juttupussiin. Lappuun laitetaan myös oma nimi tai jokin merkki, josta sen tunnistaa omaksi. Sitten tullaan takaisin harjoitukseen, eikä juttu enää häiritse!”
  2. Vanhemmille lapsille harjoitus on samanlainen, mutta he voivat kirjoittaa asian paperille, ja heille voi antaa enemmän omaa vastuuta juttujen siirtämisestä pussiin harjoituksen ajaksi. Harjoitus voidaan tehdä heidän kanssaan myös jo heti harjoituksen aluksi. Silloin kaikki pohtivat jo ennen lämmittelyä, onko mielessä jotain, mikä voi häiritä keskittymistä ja tulisi siksi siirtää pussiin myöhemmin käsiteltäväksi.
  3. Harjoituksen opettamisen jälkeen keskustelkaa yhdessä lasten kanssa siitä, minkälaiset jutut ja tekemiset ovat häiritseviä. Tarkoitus ei ole, että ei olisi vuorovaikutusta, vaan tarkoitus on oppia, minkälaiset asiat häiritsevät omaa tai muiden keskittymistä liikaa.
  4. Harjoituksen aikana valmentaja ehdottelee juttupussilla käymistä, jos se näyttäisi olevan jollekulle tarpeen. Vähitellen lapset oppivat itse huomaamaan ja käymään juttupussilla, kun heidän keskittyminen on jostain syystä sillä tavoin häiriintynyt, ettei sen palauttaminen heti onnistu.
  5. Harjoituksen jälkeen juttupussi avataan, ja siellä mahdollisesti olevat laput jaetaan omistajilleen. Jos vain mahdollista, olisi tässä vaiheessa hyvä, että valmentajalla olisi hieman aikaa jutella, jos jollain lapsella on ollut sellainen juttu mielessä, joka vaivaa edelleen. Tämä opettaa lapsille, että asiat ovat tärkeitä ja valmentaja välittää, vaikka kaikkia asioita ei harjoituksen aikana voikaan kuunnella ja käsitellä.

Vinkkejä juttupussiharjoitukseen:

  • Harjoitukset toteutetaan lajiharjoitusten yhteydessä. Harjoituksen aluksi tulee ensimmäisellä kerralla varata noin kymmenen minuuttia aikaa harjoituksen opettamiseen ja sen opeista keskusteluun.
  • Harjoitusta tulee toistaa useita kertoja.
  • Harjoitukset toteutetaan lajiharjoitusten yhteydessä.
  • Harjoituksessa tarvitaan paperilappuja, joihin mahtuu hieman piirtämään ja kirjoittamaan.
  • Lisäksi tarvitaan jokin säilytysesine paperilapuille, kuten jokin rasia, pussi tai vaikkapa pipo. 
  • Parhaimmillaan harjoituksesta tulee lapselle ja koko harjoitusryhmälle aina toistuva rutiini. 

Kurssin seuraavassa harjoitteessa tavoitteena on innostaa lapset huomaamattaan hyvään keskittymiseen, jolloin päästään myös keskustelemaan siitä, mitä hyvä keskittyminen on ja kiittämään lapsia siitä.

 

Innostavia keskittymisen harjoittamisen hetkiä sinulle ja kollegoillesi!