Lasten kilpaileminen
Jutellaan kilpailemisesta
- Lasten kilpaileminen: Aloitus ja ohjeita
- Tietoiskut lasten kilpailemisesta
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Tarkastele ilmiöitä ja tuntemuksia
- Harjoite 2: Jutellaan kilpailemisesta
- Harjoite 3: Suunnittele kilpailu!
- Harjoite 4: Tärkeää ennen kilpailua ja peliä
- Harjoite 5: Tärkeää kilpailun ja pelin jälkeen
- Harjoite 6: Valmentajan omia ajatuksia kilpailemisesta
- Harjoite 7: Lasten suunnittelema kilpailu
- Harjoite 8: Epäonnistutaan tahallaan
Tavoitteet
- Tavoitteena on harjoitella sekä keskustelun taitoja että jakaa kaikkien kesken ajatuksia kilpailemisesta ja siihen liittyvistä kokemuksista ja ajatuksista.
- Tavoitteena on oppia ja oivaltaa, että kaikenlaisten - myös hankalammalta tuntuvien - ajatusten ja tunteiden kertominen on ok!
- Lasten sallitaan kertoa kaikenlaisista ajatuksistaan arvostelematta ja pelästymättä.
- Tavoitteena on avoin vuorovaikutus, jossa kukin voi kokea turvallisuutta ja yhteenkuuluvuutta.
- Näin luodaan oleellisia taitoja kilpailla tulevaisuudessa taitavasti ja tilanteista nauttien.
Suoritusohjeet
- Valitkaa kysymys kerrallaan ja keskustelkaa joko isona tai pienempinä ryhminä ajatuksista, joita huomaatte teille heräävän.
- Voi olla hyvä, jos ennen keskusteluhetkeä olette juuri toteuttaneet jonkin kilpailullisen tai pelinomaisen harjoituksen, jolloin lapsilla on tuoreena mielessä ajatuksia ja kokemuksia aiheeseen liittyen.
- Voit toki myös keskustella jonkun lapsen kanssa kahden kesken, jos sinusta on tärkeää tutustua erityisesti hänen ajatuksiinsa ja kokemuksiinsa.
- Hyvä ajatus voi myös olla keskustelu lasten vanhempien kanssa näistä teemoista.
- Pitäkää keskusteluhetket mukavina, lyhyinä ”välipaloina” harjoittelun lomassa.
- Pyri kärsivällisesti siihen, että lapset uskaltavat ilmaista kaikenlaisia ajatuksia ääneen ja ryhmä suhtautuu kivasti jokaisen puheenvuoroon.
- Anna lasten välillä keskustella pareina tai pienryhminä. Toista keskusteluja säännöllisesti.
- Voit myös antaa lapsille/pienryhmille tehtäväksi laatia jonkinlaisen kuvan, yhteisen ajatuksen tai kertomuksen, jonka avulla he ilmaisevat ajatuksiaan kysymykseen liittyen.
- Mitä tarkoittaa sana "kilpailu"?
- Miltä tuntuu, kun tietää, että seuraavana päivänä tai samana päivänä on kilpailu tai peli? Tuntuuko se erilaiselta kuin jos kilpailua tai peliä ei ole sinä päivänä?
- Mikä kilpailemisessa/pelaamisessa on hauskaa?
- Voiko kilpailemisessa/pelaamisessa olla joskus jotain sellaista, mikä ei ole niin kivaa?
- Onko kilpaileminen / pelaaminen yhtä hauskaa kuin harjoittelu vai onko se hauskempaa tai ikävämpää - pohtikaa miksi?
- Miksi meidän lajissa kilpaillaan/pelataan?
- Mitä kilpailussa tai pelissä yritetään saada aikaan, minkälaisia tavoitteita siinä voisi olla?
- Miltä tuntuu, kun voittaa tai häviää? Minkälaisia ajatuksia ja tuntemuksia silloin tulee?
- Minkälaista on, jos kilpaillessa tai pelatessa tulee virheitä? Onko sillä väliä?
- Miten meidän ryhmässä tai joukkueessa suhtaudutaan virheisiin tai häviämiseen?
- Mitä hyvää on virheissä ja häviämisessä?
- Miltä tuntuu, kun toinen kannustaa itseä?
- Miltä tuntuu kannustaa toisia?
- Miltä tuntuu, kun valmentaja kannustaa?
- Miksi yrittäminen on tärkeää? Onko ahkera harjoittelu ja yrittäminen tärkeämpää kuin onnistuminen? Miksi kyllä tai ei?
- Missä kaikessa olemme onnistuneet viime aikoina?
Kurssin seuraavassa harjoitteessa suunnitellaan itse kilpailuja, jotka tukevat lasten tehtävämotivoituneisuuden vahvistumista!

- Lasten kilpaileminen: Aloitus ja ohjeita
- Tietoiskut lasten kilpailemisesta
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Tarkastele ilmiöitä ja tuntemuksia
- Harjoite 2: Jutellaan kilpailemisesta
- Harjoite 3: Suunnittele kilpailu!
- Harjoite 4: Tärkeää ennen kilpailua ja peliä
- Harjoite 5: Tärkeää kilpailun ja pelin jälkeen
- Harjoite 6: Valmentajan omia ajatuksia kilpailemisesta
- Harjoite 7: Lasten suunnittelema kilpailu
- Harjoite 8: Epäonnistutaan tahallaan