Lajitietokilpailu

 

TAVOITTEET JA HYÖDYT

  • Lajitietokilpailu on hauska tapa lisätä lasten ymmärrystä siitä, miksi mitäkin asioita harjoitellaan ja mihin minkäkin taidon harjoittelu johtaa pidemmällä tähtäimellä.
  • Näin voidaan lisätä lasten intoa harjoitella toisaalta perusasioita ja toisaalta joitain haastavampia asioita.

 

OHJEITA

  • Harjoite voidaan toteuttaa esimerkiksi lajiharjoituksen aluksi tai jonain muuna sopivana hetkenä.
  • Toistoja voidaan tehdä uudestaan niin paljon kuin valmentaja kokee mielekkääksi.

 

SUORITUSOHJEET

  1. Valmentaja laatii etukäteen lapsille sopivia kysymyksiä koskien lajia. Esimerkeistä löytyy eri tyyppisiä kysymyksiä eri ikäisille sopien, joita voi laatia vastaavasti omasta lajista.
  2. Valmentaja kysyy kysymykset lapsilta, ja nämä vastaavat ikätasonsa mukaisesti joko suullisesti tai kirjallisesti.
  3. Kun lapset ovat vastanneet kysymyksiin, niistä keskustellaan ja valmentaja kertoo oikeat vastaukset kysymyksiin, joihin sellainen on olemassa.
  4. Lasten vastauksia kannattaa kuunnella mielenkiinnolla, sillä niiden perusteella valmentaja voi havaita virheellisiä ajatusmalleja tai käsityksiä liittyen opeteltaviin asioihin.

 

ESIMERKKEJÄ

 

Eri tasoisia kysymysesimerkkejä eri ikäisille uimahyppääjille:

  1. Miksi vartalo ojennetaan ihan suoraksi kun tullaan veteen? (Jotta vesi ei roiskuisi, ja jotta tulisi hieno ja turvallinen veteenmeno)
  2. Miksi uimahyppyjä harjoitellessa harjoitellaan myös jumppaamista? (Jumppaamalla oppii monia uimahyppytaitoja, joita on vaikeampi harjoitella altaalla, esimerkiksi ponnistaminen ja voltin pyöriminen)
  3. Kuinka paljon uimahypystä voi saada pisteitä kilpailussa? (0-10 pistettä)
  4. Mistä korkeuksilta uimahyppyjä hypätään? (1m, 3m, 5m, 7,5m ja 10m)
  5. Onko olemassa yhtään uimahyppyä, joka tulee veteen pää edellä nilkat koukussa? (Ei ole)
  6. Saako uimahyppykilpailussa tulla veteen jalat edellä? (Saa)
  7. Pyörivätkö kädet käsiliikkeissä eteen- vai taaksepäin? (taakse)
  8. Miksi uimahyppääjän pitää harjoitella niin paljon jalat edellä hyppyjä? (ne pitää osata tosi hyvin, jotta tekniikka riittää tekemään vaikeita hyppyjä)
  9. Missä kaikkialla Suomessa voi harrastaa uimahyppyjä? (monissa kaupungeissa...) 

 

 Eri tasoisia kysymysesimerkkejä eri ikäisille jalkapalloilijoille:

  1. Mistä rangaistuspotku tuomitaan? (rikkeestä maalivahdin alueella)
  2. Kuinka kaukaa rangaistuspotku potkaistaan isolla kentällä? (11m)
  3. Nimeä vähintään 3 osiota nuorten tekniikkakilpailuissa. (pomputtelu, pusku, pituuspotku, kuljetuslaukaus, syöttö, pujottelu)
  4. Kuka on hallitseva miesten maailmanmestari? Entä naisten?
  5. Mitä tarkoittaa seinäsyöttö? (syöttö pelikaverille, joka syöttää heti takaisin, kun olet juossut vapaaseen paikkaan)
  6. Miksi palloa pitää oppia kuljettamaan katsomatta siihen? (että näkee missä pelikaverit ja vastustajat ovat)
  7. Voiko kulmapotkusta tehdä suoraan maalin? (isolla kentällä voi, pienellä ei)
  8. Mitä eroa on rintapotkulla ja sisäsyrjäpotkulla? (jalan asento ja pallon osumakohta, myös tarkkuus, voima ja käyttötilanne eri)
  9. Mitä tarkoittaa ”joulukuusi” jalkapallossa? 

Kurssin seuraavassa harjoitteessa lasten kanssa laaditaan yhdessä tavoitekartta, joka auttaa ymmärtämään, minkälaisia välivaiheita oppimiseen liittyy tavoiteltaessa jotain tiettyä asiaa.

Tällainen tieto motivoi, koska koko ajan saa tietoa siitä, että etenee hyvin ja oikeaan suuntaan!