Vireystila ja stressin säätely

32,00 sis. alv.

TrainingFocus-teemamateriaali Vireystila ja stressin säätely tarjoaa tietoiskuja ja harjoitteita vireystilan ja stressin säätelystä. Materiaalin harjoitteet voidaan helposti ja luonnollisesti toteuttaa lajiharjoitusten yhteydessä. Näin vireystilaan ja stressin säätelyyn liittyvät taidot kehittyvät jatkuvasti muiden lajitaitojen rinnalla.

Kuvaus

Vireystila ja stressin säätely -materiaali sisältää harjoittelun tavoitteiden ja hyötyjen kuvauksen, tietoiskut aiheesta sekä kahdeksan vireystilan ja stressin säätelyyn liittyvää harjoitetta. Lisäksi esitetään harjoitteiden lyhyet kuvaukset.

Kenelle

Materiaali sopii valmentajille, jotka valmentavat noin 12-vuotiaita ja sitä vanhempia liikkujia ja urheilijoita. Materiaali sopii myös aikuisten ja pidemmän uran omaavien urheilijoiden valmentajille, mikäli urheilijat eivät ole aikaisemmin harjoitelleet systemaattisesti vireystilaan ja stressin säätelyyn liittyviä taitoja. Harjoitteet sopivat myös omasta urheilustaan vastuussa olevien urheilijoiden itse toteutettaviksi. Materiaalissa puhutellaan valmentajaa ja urheilijaa, mutta siitä hyötyvät kaikki vireystilan ja stressin säätelystä kiinnostuneet. Harjoitteet ovat sovellettavissa niin yksilöille kuin joukkueille, aloittelevista harjoittelijoista kilpaurheilijoihin. Harjoitteet pyrkivät tarjoamaan helposti lähestyttäviä ja erilaisiin tilanteisiin, lajeihin ja tarpeisiin sovellettavissa olevia tehtäviä.

 

Harjoittelun tavoitteet ja hyödyt

Harjoitteiden avulla valmentajat, urheilijat ja muut lukijat tutustuvat vireystilaan ja stressin säätelyyn liittyviin peruskäsitteisiin ja taitoihin, kuten rentoutumiseen, rauhoittumisen taitoihin, ali- ja ylivirittyneen olotilan tunnistamiseen, vireys- ja suoritustilan tietoiseen säätelyyn sekä paineen ja jännityksen hallintaan.

Materiaalin harjoitteita käyttämällä voi omaksua olennaisia, palautumista sekä ylikuormittumista ehkäiseviä taitoja. Samalla kehittyy kyky tunnistaa omia, yksilöllisiä reaktioitaan erilaisiin stressitekijöihin, ja säädellä kehon ja mielen tuntemuksia tietoisesti. Näin suorituskyky voidaan pitää yllä haastavammissakin tilanteissa.

 

Harjoitteet, jotka sisältyvät materiaaliin

Harjoite 1: Pitkä rentoutusharjoitus

Harjoite 2: Nopea rentoutusharjoitus

Harjoite 3: Rauhoittumisen taitoja

Harjoite 4: Taukoharjoitus

Harjoite 5: Stressin käsittely

Harjoite 6: Ali- ja ylivirittyneen olotilan tunnistaminen

Harjoite 7: Vireystilan tietoinen säätely

Harjoite 8: Paineen ja jännityksen hallinta

 

Ostettuasi materiaalin sinulla on oikeus kopioida harjoitelomakkeita ja -ohjeita omaan käyttöösi, jolloin voit esimerkiksi käyttää joihinkin harjoitteisiin sisältyviä harjoituslomakkeita yhä uudelleen tai monistaa jokaiselle urheilijallesi tarvittavat ohjeet. Materiaalissa on 42 sivua.