Tämän harjoituksen avulla voit tutustua keskittymiskykyysi ja harjoittaa sitä.

Tavoitteet

  • Tavoitteena on tunnistaa oma keskittyneisyyden tila ja yhtälailla havainnoida, kuinka keskittyminen herpaantuu.
  • Tavoitteena on oppia nopea, helppo ja kätevä keskittymiskyvyn kehittämisen harjoitus.

Muista, että ihmisen tiedonkäsittelylle ja siten keskittymiselle on ominaista se, että ajattelumme ja huomiomme harhailee ennen pitkää.

Älä siis suhtaudu ajatusten harhailuun virheenä tai epäonnistumisena, vaikka harjoitatkin mielesi kykyä suunnata huomio valitsemaasi asiaan.

Suoritusohjeet

  • Asetu hetkeksi johonkin rauhalliseen paikkaan. Voit olla missä tahansa asennossa. Sulje silmät, jos haluat.
  • Aloita mielessäsi laskeminen hitaahkosti ykkösestä kymmeneen. Sisäänhengitys on puolet ("Yk") ja uloshengitys toinen puoli numerosta ("si").
  • Päätä, että suuntaat huomiosi ainoastaan tähän laskemiseen niin kauan, kunnes olet numerossa kymmenen.
  • Tarkastele, kuinka pitkälle pääset ennen kuin ajatuksesi lähtevät harhailemaan johonkin muuhun kuin laskemiseen.
  • Kun huomaat, että ajatuksesi ovat harhailleet, palauta huomiosi laskemiseen ja jatka siitä numerosta, johon muistat jääneesi.
  • Jos osaat suhtautua ajatusten harhailuun ilman itsesi syyttelyä, voit myös aloittaa laskemisen aina alusta.
  • Jos päädyt helposti aina kymmeneen ilman ajatusten harhailua, laske pidemmälle, vaikkapa kahteenkymmeneen.
  • Kun harjoittelet, mieti, mitä opit omasta keskittymiskyvystäsi tämän harjoittelun avulla.
  • Keksitkö keinoja, jotka helpottavat huomion säilymistä laskemisessa?
  • Minkälainen olo sinulle tulee, kun suuntaat huomiosi vain tähän asiaan?
  • Minkälaisiin asioihin ajatuksesi harhailevat?
  • Miten huomaat suhtautuvasi ajatustesi harhailuun?
  • Huomaatko kehittyväsi toistaessasi harjoitusta?