Rauha metelin keskellä

Tämän harjoitteen avulla on tarkoitus harjoittaa omaa kykyä sietää meteliä ja häiriötekijöitä.

Olemme monessa tilanteessa päivän mittaan valtavan ärsyketulvan kohteena.

On erittäin hyödyllistä rauhoittaa itsensä ja pysähtyä päivän mittaan monta kertaa, jotta keho ja mieli eivät ole jatkuvasti ylivirittyneinä.

Suoritusohjeet

  • Pohdi seuraavaa näkökulmaa: Kun kuulemme jonkin äänen, voimme silti halutessamme päättää kuunnella hiljaisuutta äänen taustalla.
  • Voimme esimerkiksi harjoitella kokemaan, että hiljaisuus on läsnä päämme sisällä ja mielessämme, kun ympärillä kuuluvat äänet ovat sellaisia, joihin meidän ei tarvitse reagoida,vaikka nuo äänet olisivat kuinka kovia tai muutoin häiritseviä.
  • Ala halutessasi harjoittelemaan hiljaisuuden kuuntelemista metelin keskellä: kun sinua häiritsevät ympäristön äänet, kiinnitä tietoisesti huomiota niiden sijaan suoraan itseesi, ehkä hengitykseesi - siihen, että äänet eivät ole lähtöisin sinusta.
  • Harjoittele tuntemaan tyyneyttä ja rauhaa, missä ikinä oletkin ja mitä ikinä tapahtuukin - toki aina vain sellaisissa tilanteissa, joissa tiedät olevasi turvassa ja sinun ei tarvitse kiinnittää huomiota ympäristön ärsykkeisiin.
shutterstock_1419584867 (1)